Konfliktuskezelés

A konfliktus természetes velejárója a létezésnek. Nincs minősége, önmagában nem rossz, vagy jó. Ha belegondolunk Darwin evolúció elméletébe, akkor láthatjuk, hogy a kiválasztódás sem más, mint konfliktusok sorozata, melyek eredményeként folyamatosan változik az élet.


A „konfliktus” szó negatív érzelmi töltéssel a személyközi kapcsolatainkban ruházódott fel,
hiszen amikor nem értünk egyet a másik féllel, az feszültséget indukál, melyre  személyiségünktől, ismereteinktől, gyakorlatunktól és nem utolsó sorban a kettőnk közti viszonytól függően reagálunk.


A konfliktuskezelési tréning sem kerülheti meg a kommunikáció témáját, hiszen a
interperszonális kapcsolatok konfliktusainak felülete maga a kommunikáció. Kezelésük mind
a szociálpszichológia, mind a pedagógia számára fontos terület.


Az interperszonális kapcsolatokban fennálló szimmetrikus kölcsönös függés formái az együttműködés és a versengés. A konfliktusok szempontjából mindkettő igen nagy
jelentőségű. Míg a versengés konfliktust előidéző tényező, az együttműködés a konfliktusok
megoldását segíti elő. A személyközi kapcsolatokban a versengés ölthet tisztességes és
tisztességtelen formát. Ezeknek a formáknak a megjelenése főként a helyzet sajátosságainak,
illetve a résztvevők önmagukhoz és társukhoz való viszonyulásának függvénye.


Nagyon hasznos lehet, különösen az „állófrontossá” vált konfliktusokban a mediáció
(magyarul közvetítés) módszere. Ez egy speciális konfliktuskezelési módszer, amelynek lényege, hogy a két fél vitájában mind a két fél közös beleegyezésével egy semleges harmadik fél (mediátor) jár közben. A mediátor a problémamegoldó folyamat keretében segít tisztázni a konfliktus természetét, segít olyan megoldást találni, amely mind a két fél számára kielégítő.

A tréning célja, hogy segítsen megérteni és elfogadni a mindennapi életünkben jelentős szerepet játszó konfliktusok működését. A résztvevők ismerjék fel a saját maguk által gyakrabban elkövetett hibákat és ezek kiküszöbölésével, erősségeik felhasználásával javítsanak készségeiken. A tanultakkal könnyebben meg tudják értetni környezetükkel szándékaikat, magabiztosabban, határozottabban tudják képviselni meggyőződésüket, megfelelően ki tudják fejezni pozitív és negatív érzéseiket, képesek legyenek elegánsan és profin kezelni konfliktusaikat. Aki jól kommunikál nemcsak az információ magas szintű átadására, hanem sokkal jobb minőségű szociális kapcsolatrendszer kialakítására képes, ami az élet minden területén nélkülözhetetlen, beleértve a munkahelyi érvényesülést és a családi kapcsolatokat is.

Célunk, hogy az asszertív kommunikáció segítségével közelebb jussanak céljaik eléréséhez, javuljanak szociális kapcsolataik, kivívják környezetük elismerését, emelkedjen önbecsülésük.

A tréningen segítséget és ismereteket kívánunk adni konfliktushelyzetek megelőzéséhez, elemzéséhez, kezelési és megoldási folyamatának módszereihez, a konfliktuskezeléshez szükséges képességek feltárásához, fejlesztéséhez, valamint a konfliktuskezelés tanításához és tanulásához kapcsolódó tudás mozgósításához, megerősítéséhez.

A tréning további célja a konstruktív, erőszakmentes konfliktuskezelés szemléletének megerősítése, formálása, valamint a résztvevők tapasztalatainak és ismereteinek bővítése, képességeinek feltárása és a fejlesztési lehetőségek bemutatása annak érdekében, hogy munkájuk során szakszerűen tudják értelmezni és kezelni a konfliktusokat.

A konfliktuskezelés tréninget különösen ajánljuk azokban a szervezetekben, ahol csoportokban dolgoznak és sok egymásra épülő, vagy közös feladat van. De bármilyen munkakörben hasznos lehet, ahol külső, vagy belső ügyfélkapcsolat létezik.

Várható eredmények:
  • A résztvevők megszerzik azokat a készségeket, amelyek által a kommunikáció, konfliktus során az érzelmi reakciók felismerhetővé, kezelhetővé, megfogalmazhatóvá válnak.
  • Jobban elfogadják önmagukat, törekszenek a másik megismerésére.
  • Képessé válnak az asszertív kommunikációra, szükségleteik megfogalmazására, a visszatükrözésre.
  • Hatékonyabbak lesznek az aktív (meg)hallgatásban.
  • Eredményesebbek lesznek az együttműködést igénylő probléma-, és feladatmegoldásban.
  • Képesek lesznek bizonyos konfliktusokat eleve megelőzni.
A tréning céljai lényegében megegyeznek a konfliktuskezelési tréning céljaival. Különbség abban van, hogy a tréning során szerzett ismereteket a résztvevői teamre vonatkoztatjuk és a csapatépítő gyakorlatok segítségével oldjuk a csoporton belüli feszültségeket.

A tréning során egy workshop keretén belül tisztázzuk a jelenlegi helyzetet, a feszültségek forrását. A résztvevők szabályozott körülmények között lehetőséget kapnak az elvárásaik artikulálására, összegyűjtik értékeiket és közösen kialakítanak vágyott jövőképet.

A konfliktuskezelés csapatépítéssel tréninget azoknak a csapatoknak ajánljuk elsősorban, akik valamilyen jelentős változáson mentek keresztül, vagy valamilyen oknál fogva megbillent a csapat egyensúlya, a normálisnál súlyosabbak a csoporton belüli konfliktusok.

Ilyen lehet például osztályok összevonása, szétválása, átszervezés, vezető távozása, vagy új vezető kinevezése stb.

Várható eredmények:
  • A csapaton belüli konfliktusok enyhülnek, oldódnak.
  • A résztvevők elfogadják önmagukat, törekszenek a másik megismerésére, nő a tolerancia szintjük.
  • Képessé válnak az asszertív kommunikációra, szükségleteik megfogalmazására, a visszatükrözésre.
  • Hatékonyabbak lesznek az aktív (meg)hallgatásban.
  • Képesek lesznek bizonyos konfliktusokat eleve megelőzni.
Bővebb tájékoztatásért, forduljon ügyfélszolgálatunkhoz.
Szakály Tímea
Oktatásszervező
Szűcs Dóra
Felnőttképzési asszisztens

A weboldalon cookie-kat ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.